Zdrowie

czwartek, 12 listopad 2015 11:31

Fitness dla każdego

Napisał
  • wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę
  • Wydrukuj
  • Email
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Zajęcia fitness cieszą się w naszym kraju coraz większą popularnością Zajęcia fitness cieszą się w naszym kraju coraz większą popularnością Maria Ly / Flickr / CC BY-SA 2.0

Na polskich ulicach mijamy się z coraz większą ilością biegaczy i fanów nordic walking, każdego roku powstają kolejne kilometry ścieżek rowerowych, nowe siłownie wyrastają jak grzyby po deszczu, a trenerzy personalni nie mogą narzekać na brak pracy. Można już chyba śmiało stwierdzić, że Polacy pokochali uprawiać sport. Czy zdrowe odżywianie i regularne ćwiczenia to tylko moda czy już styl życia?

 

Ćwiczymy coraz chętniej

Wszystko wskazuje na to, że ten trend się utrzyma. Tegoroczny raport Deloitte jednoznacznie pokazuje, że popularność klubów fitness w całej Europie ciągle rośnie. Uczęszcza do nich obecnie ok. 50 mln osób, a szacuje się, że za 10 lat liczba ta wzrośnie nawet do 80 mln. Co ważne, polski rynek fitness należy do jednych z najszybciej rozwijających się na Starym Kontynencie. Według danych za 2014 rok, w naszym kraju działa ok. 2,5 tys. klubów fitness, do których uczęszcza ok. 2,73 mln osób. Rocznie zarabiają one aż 3,6 mld zł. Szacuje się, że ich zyski w najbliższych latach będą systematycznie rosły (źródło: deloitte.com).

Przede wszystkim zdrowie i przyjemność

Raport Centrum Badania Opinii Społecznych z 2013 roku pokazuje, że 70% Polaków uprawia sport przede wszystkim dla zdrowia. Na drugim miejscu znajduje się przyjemność: taką postawę deklaruje 61% osób. Prawie połowa ćwiczących robi to dla obniżenia stresu i poprawy samopoczucia. Dla co trzeciej osoby jest to głównie sposób na spędzanie wolnego czasu z bliskimi. Co czwarty Polak ćwiczy, żeby dobrze wyglądać i poprawić swoją sylwetkę (źródło: cbos.pl).

Bogata oferta

Wiele współczesnych klubów fitness oferuje bardzo szeroką ofertę, w której każdy może znaleźć coś dla siebie. Oprócz tradycyjnych ćwiczeń z ciężarami na siłowni i biegania na bieżni, coraz większą popularność zdobywają dodatkowe zajęcia, organizowane przez wyszkolonych instruktorów.
Wśród często wybieranych znajdują się m.in.:
Crossfit – krótki, ale bardzo intensywny trening całego ciała. Polega on na wykonaniu maksymalnej liczby powtórzeń w danych ćwiczeniach, angażujących jak największą ilość grup mięśniowych. Jest to dość skuteczny trening ogólnorozwojowy, który może poprawić m.in. siłę, kondycję i wytrzymałość.
Zumba – połączenie latynoskich rytmów i innowacyjnego systemu fitness. Znajdziemy tu m.in. salsę, flamenco, tango, cha-chę, rumbę i twista. Nie bez powodu Zumba oznacza w Kolumbii „baw się i ruszaj” – a przy tym popraw swoją sylwetkę i samopoczucie. Więcej o tych ćwiczeniach można przeczytać, klikając w link: http://minigazeta.pl/zdrowie/72-zumba-fitness-dla-każdego.
Pilates – podczas tych treningów pracuje się przede wszystkim nad wzmocnieniem mięśni, które dbają o utrzymanie prawidłowej postawy. Zaleca się go osobom, które mają problemy ze stawami i kręgosłupem. Dzięki pilatesowi zwiększymy również świadomość własnego ciała oraz czucie przestrzeni. Idealny trening dla wszystkich – niezależnie od wieku i kondycji.
Aeroboxing, Kardiokarate – zajęcia łączące w sobie elementy fitnessu i sztuk walki. Nie chodzi tu jednak o naukę samoobrony, a wszechstronny rozwój. Ćwiczenia te rozwijają m.in. kondycję, siłę, gibkość, szybkość i równowagę. Aeroboxing charakteryzuje przede wszystkim brak monotonii i wysoka intensywność.
Step – podczas zajęć zazwyczaj wykorzystuje się podest o wysokości kilkunastu centymetrów. Step idealnie nadaje się do modelowania ud, bioder i pośladków. Górne partie mięśniowe rozwija się często poprzez ćwiczenia z użyciem lekkich hantli.
Joga, Tai-Chi – ćwiczenia gimnastyczne i relaksacyjne, wywodzące się ze Dalekiego Wschodu. Ich celem jest osiągnięcie równowagi pomiędzy ciałem a umysłem. Zwiększają również zakres ruchu w stawach oraz wzmacniają je, poprawiają równowagę i umiejętność koncentracji, a także wyciszają, zmniejszają poziom stresu i uspokajają.
TRX – ćwiczenia na specjalnych linach z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała cieszą się ostatnio dużym zainteresowaniem. Zajęcia te bardzo dobrze wpływają na wszechstronny rozwój sylwetki i kondycji.
Spinning – trening ten polega na jeździe na specjalnym rowerze stacjonarnym w rytm muzyki. Instruktor podczas ćwiczeń grupowych dobiera uczestnikom obciążenia i tempo. Zaletą spinningu jest brak nadmiernego obciążania stawów.
Fit Ball – zajęcia fitness z wykorzystaniem dużych, gumowych piłek. Treningi te wzmacniają wiele grup mięśniowych, poprawiają czucie własnego ciała oraz koordynację ruchową i równowagę.
Stretching – ćwiczenia rozciągające mięśnie, poprawiające gibkość oraz zwiększające zakres ruchu w stawach. Regularny stretching obniża również napięcie mięśniowe.
Aqua Fitness – gimnastyka w wodzie, łącząca ze sobą elementy klasycznego aerobiku, tańca i technik pływania. Odnajdą się w tym również osoby, które nie potrafią pływać, ponieważ ćwiczenia wykonuje się na płytkim basenie.

Ćwiczenia nie tylko dla młodych i silnych

Chociaż jeszcze kilka lat temu siłownie i kluby fitness kojarzyły się wielu osobom z łysymi i muskularnie zbudowanymi młodymi mężczyznami, dzisiaj możemy w nich spotkać cały przekrój osób – od nastolatków po starsze panie. Nikogo to już nie dziwi, bo społeczna świadomość dotycząca wartości regularnych ćwiczeń i zdrowego stylu życia staje się coraz bardziej powszechna. Swój wkład w to miała telewizja i media, dzięki którym miliony Polaków zaczęły trenować w domach z Ewą Chodakowską czy Anną Lewandowską. W klubach fitness istnieje cała oferta zajęć, skierowanych również dla osób starszych, mniej sprawnych czy początkujących. Nikogo już nie dziwi, że obok chodzącej na bieżni starszej Pani biega 20-letni maratończyk. W ćwiczeniach nie chodzi o to, żeby porównywać siebie z innymi (jeśli już mamy to robić – zestawiajmy siebie z dzisiaj ze sobą sprzed tygodnia). Coraz bardziej dba się o to, żeby każdy miał możliwość uprawiania sportu, bo oprócz poprawy sylwetki, ćwiczenia niosą za sobą wiele innych korzyści.

W zdrowym ciele, zdrowy duch

Regularny trening fizyczny ma świetny wpływ na nasze zdrowie, poprawiając pracę naszego serca, stawów i mięśni. Dodatkowo zapobiega wielu poważnym chorobom, a nasz układ immunologiczny wzmacnia się, dzięki czemu rzadziej doskwierają nam przeziębienia. Nasze organy wewnętrzne zaczynają sprawniej pracować, a mózg zostaje dotleniony. Na skutek przyspieszenia metabolizmu i spalania kalorii podczas wysiłku, zmniejszamy też nasze szanse na to, że będziemy cierpieli na otyłość, która jest problemem wielu Polaków. Wzmacniając mięśnie i stawy, na starość będziemy bardziej sprawni i samodzielni od zaniedbujących aktywność fizyczną rówieśników.
Ćwiczenia fizyczne niosą za sobą również szereg korzyści psychicznych. Podczas uprawiania sportu nasz organizm wytwarza endorfiny, zwane hormonami szczęścia. Dają one poczucie radości i zadowolenia po treningu. Między innymi dzięki nim czujemy przyjemne zmęczenie po wysiłku. Równocześnie zmniejszamy ilość hormonów stresu, czyli adrenaliny i kortyzolu, a to wszystko wpływa na lepsze samopoczucie na co dzień i podwyższa naszą samoocenę. Kiedy czujemy się dobrze, zaczynamy też działać sprawniej. Ćwicząc regularnie sprawiamy, że wyglądamy młodziej i (co ważniejsze) żyjemy dłużej.

Nie tylko ćwiczenia, ale też jedzenie

W myśl zasady, że jesteśmy tym, co jemy – powinniśmy również zadbać o odpowiednią zawartość naszego talerza. To jeden z kluczowych elementów zdrowego stylu życia. Na szczęście, Polacy mają coraz większą świadomość tego, jak ważnym czynnikiem jest odpowiednia dieta. Mimo tego, często kojarzy nam się z wyrzeczeniami, poczuciem straty i nieprzyjemnością. Tak naprawdę termin ten oznacza zwyczajowy styl odżywiania. Jeśli na co dzień jemy niezdrowo, to i tak stosujemy dietę – tylko, że szkodzącą nam. Najlepiej więc skonsultować się z dietetykiem lub samemu wprowadzić do niej kilka korekt. Zmiany, które na pewno warto wprowadzić w życie to:
1) Jeść regularnie – lepiej spożyć 5 mniejszych posiłków w ciągu dnia niż trzy obfite w kalorie dania. Nasz organizm z pewnością nam za to podziękuje.
2) Pamiętać o śniadaniach – to bardzo ważny posiłek, który z rana daje nam kopa do działania przez resztę dnia. Zjedz go nie później niż dwie godziny po wstaniu z łóżka.
3) Ważna kolacja – jedz ją ok. 2 godziny przed snem. Zadbaj o to, żeby nie była zbyt ciężka i obfita. Nasz organizm w nocy powinien zająć się odpoczynkiem, a nie trawieniem.
4) Fast food, ale nie z budki – jeśli jesteś fanem hamburgerów, pizzy czy tortilli, przygotuj je sam. Z pewnością będą one zdrowsze i bogatsze w składniki odżywcze.
5) Więcej warzyw – ciągle jemy ich za mało. Staraj się, żeby znalazły się one w każdym posiłku.
6) Dbaj o wygląd dań– nie przez przypadek mówi się, że je się oczami. Dbaj o to, żeby twoje zdrowe posiłki wyglądały atrakcyjnie i zachęcały cię do ich przygotowania i spożycia.
7) Pij więcej wody – nasz organizm działa sprawnie, kiedy jest odpowiednio nawodniony. Najlepiej do tego nadaje się woda. Możemy dodać do niej np. cytrynę i miętę. Jeśli wolimy co innego – sięgnijmy po soki. Staraj wybierać się te, które nie zawierają cukrów i sztucznych substancji słodzących. Unikaj za to napojów gazowanych, kolorowych i energetycznych.
8) Zioła zamiast soli – przyprawy doprawiaj przede wszystkim ziołami - najlepiej świeżymi. Sprawdź, które najbardziej ci zasmakują i zastąp nimi sól, której zazwyczaj spożywamy zbyt dużo. Pamiętaj, że nie znajduje się ona jedynie w solniczce, ale również w wielu produktach, które jemy na co dzień.
9) Zamień olej na oliwę – mała zmiana, duży efekt. Nie od dziś wiadomo, że oliwa z oliwek jest o wiele zdrowsza. Jest ona bogata w witaminy oraz obniża poziom cholesterolu. Dodatkowo, oliwa w połączeniu z ziołami to świetny dodatek do sałatek oraz idealny zamiennik sosu do pizzy.
10) Zastąp typowe składniki zdrowszymi odpowiednikami – wymień słodycze na owoce, bułeczki pszenne na ciemne pieczywo, ziemniaki na kaszę gryczaną, a ryż biały na brązowy.

Skonsultuj się z lekarzem i trenerem

Przed rozpoczęciem treningów powinniśmy się wcześniej skonsultować z lekarzem, żeby sprawdzić nasz stan zdrowia i wykluczyć przeciwskazania do uprawiania niektórych dyscyplin. Zignorowanie tego może mieć w przyszłości poważne konsekwencje. Jeśli chcemy ćwiczyć, żeby być zdrowymi i sprawnymi, zadbajmy o to już od samego początku. Skonsultujmy się również z trenerem: w wielu klubach fitness są instruktorzy, którzy pokażą nam, jak prawidłowo wykonywać dane ćwiczenia oraz dobiorą je do naszych możliwości. Dzięki temu będziemy je wykonywać poprawnie – zapobiegniemy możliwym kontuzjom i zwiększymy efekty naszej aktywności. Warto również sięgnąć po radę dietetyka, który pomoże nam w ułożeniu planu zdrowego odżywiania. Jak się popularnie twierdzi – sport to zdrowie. Trzeba go jednak uprawiać z głową.



Dodaj tutaj swoją ofertę >>>


Czytany 1102 razy Ostatnio zmieniany niedziela, 22 listopad 2015 16:09
Kuba Załuski

Psycholog sportu w Akademickim Liceum Mistrzostwa Sportowego w Lublinie, były przewodniczący uczelnianego samorządu studentów i od liceum - dziennikarz. Przez wiele lat trenował piłkę nożną, a obecnie jego pasją jest psychologia sportu. Wierząc, że każdy sukces zaczyna się w głowie, chce pomagać zawodnikom i zawodniczkom w pokonywaniu własnych ograniczeń i osiąganiu jak najlepszych wyników.