Zdrowie

sobota, 07 listopad 2015 21:58

Odkryj skarb Azteków – jedz nasiona chia na zdrowie!
Wyróżniony

Napisała
  • wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę
  • Wydrukuj
  • Email
Oceń ten artykuł
(2 głosów)
nasiona chia nasiona chia Magister Mathematicae

Choć w Europie nie są jeszcze zbyt popularne, systematycznie zyskują nowych fanów. Są źródłem witamin, cennych minerałów, a także kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Dzięki dużej zawartości błonnika mogą również sprzyjać odchudzaniu. Poznaj cudowne właściwości nasion chia!

Szałwia hiszpańska to roślina, która osiąga nawet do metra wysokości. Ma długie do 8 cm i szerokie do 5 cm liście oraz białe lub fioletowe kwiaty. Ceniona jest jednak ze względu na swoje nasiona – nasiona chia, które są doskonałym, naturalnym suplementem diety.

Pochodzenie

Słowo chia pochodzi od słowa chian, co w języku nahuatl oznacza oleisty. Szałwia hiszpańska jest rośliną jednoroczną, pochodzącą z Meksyku i Gwatemali, gdzie wciąż jest powszechna. Uprawiana była przez Azteków już w czasach prekolumbijskich i była dla nich, zaraz po fasoli i kukurydzy, najważniejszą uprawą. Dlatego też dziś nazywana jest skarbem Azteków.

Dopiero w 2009 r. Unia Europejska zatwierdziła nasiona chia jako produkt spożywczy, pozwalając na stosowanie ich jako dodatek do chleba. Mogą stanowić nawet 5% jego masy!

Właściwości zdrowotne

Nasiona szałwii hiszpańskiej są bogatym źródłem witamin, minerałów oraz przeciwutleniaczy. Zawierają witaminy z grupy B, witaminę młodości, czyli E, a także minerały, takie jak: magnez, żelazo, wapń, fosfor, cynk i niacynę. Posiadają również około 20% łatwo przyswajalnego białka, rozpuszczalnego w wodzie.

Nasiona te mają także wysoką zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w optymalnych proporcjach. Kwasy omega-3 są szczególnie polecane osobom uczącym się oraz wykonującym pracę umysłową, ponieważ wspomagają pracę mózgu, poprawiając pamięć i koncentrację. Są także niezbędne dla kobiet w czasie ciąży, ponieważ odpowiadają za prawidłowy rozwój dziecka, jak również mają dobry wpływ na zdrowie przyszłej mamy. Jak twierdzą eksperci, kwasy omega-3 wspomagają również układ nerwowy, działają uspokajająco, a u osób starszych mogą zapobiec rozwojowi demencji, w tym chorobie Alzheimera. Obniżają także poziom złego cholesterolu.

Nasiona chia wskazane są również dla osób chorych na cukrzycę, ponieważ spowalniają wchłanianie cukrów i pomagają regulować ich poziom we krwi. Polecane jest spożywanie tych nasion w połączeniu z wodą, z którą tworzą żel, gdyż w tej postaci zapobiegają zbyt szybkiemu wchłanianiu węglowodanów przez organizm.

Uwaga! Należy pamiętać, że chia kupione w sklepach mogą zawierać alergeny tj. gluten, orzechy, sezam, soję oraz mleko (łącznie z laktozą), ponieważ mogą być pakowane w zakładzie, w którym konfekcjonowane są także inne produkty zawierające te alergeny. Producent ma jednak obowiązek zamieścić takie ostrzeżenie na opakowaniu, a jeśli kupujemy chia na wagę, powinniśmy zapytać sprzedawcę o ich skład.

Nasiona chia a odchudzanie

Nasiona chia, zaraz po otrębach pszennych, są najcenniejszym źródłem błonnika - stanowi on prawie 25% ich zawartości. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby dziennie spożywać minimum 35 g błonnika. Przeciwdziała on zaparciom oraz wspomaga rozwój fizjologicznej flory bakteryjnej. Nasiona chia wspomagają więc układ trawienny, a w połączeniu z wodą pęcznieją w żołądku, przez co dają uczucie sytości na długi czas. Zalecane jest spożywanie codziennie 15 g tych nasion, czyli ok. 3 łyżeczek.

Stosowanie

Chia są idealnym dodatkiem do wielu dań. Można je spożywać całe lub zmielone np. jako posypkę do sałatek, jogurtów, musli, a także do przeróżnych wypieków. Mogą także posłużyć jako naturalny zagęszczacz do zup, jeśli odpowiednio wcześniej namoczymy je w wodzie.

Jeżeli komuś nie odpowiada stosowanie nasion w ich naturalnej postaci, powinien wybrać olej z nasion chia, który zawiera bardzo wysokie stężenie kwasów tłuszczowych omega-3 – aż 63% swojego składu. Można go dodawać m.in. do sałatek, zamiast oliwy z oliwek. Nie należy jednak na nim smażyć, ponieważ w wyniku obróbki termicznej utraci większość swoich cennych właściwości i składników odżywczych.

Przepisy

Pudding
Popularnym sposobem spożywania chia jest pudding. Przepisów jest wiele i są bardzo proste, na przykład:

trzy łyżeczki nasion chia zalać szklanką mleka roślinnego lub wody, dokładnie wymieszać i odstawić do lodówki na kilka godzin, a najlepiej na całą noc. Następnie można, według własnych upodobań, dobrać ulubione dodatki – owoce, dżem czy syrop, wymieszać i wypić na zdrowie!

Napój
W Ameryce Środkowej bardzo popularny jest napój Chia Fresca. Uzyskamy go po wymieszaniu dwóch łyżeczek chia ze szklanką niegazowanej wody mineralnej (250ml) i dodaniu odrobiny soku z cytryny lub limonki. Napój można posłodzić do smaku, najlepiej miodem.

Przechowywanie

Chia nie są atakowane przez żadne szkodniki, dzięki czemu mogą być uprawiane ekologicznie, w najwyższej jakości i nie zawierają genetycznie modyfikowanych składników. Wysoki poziom przeciwutleniaczy umożliwia przechowywanie ich w domu przez naprawdę długi czas, nawet do 4 lat. Przechowujemy w miejscu chłodnym, suchym oraz zaciemnionym, a pojemnik, w którym się znajdują, szczelnie zamykamy.


Nasiona chia można znaleźć w sklepach ze zdrową żywnością. Ich cena wynosi od kilkunastu do ok. 30 zł za opakowanie 150 g. Zaleca się stosować je regularnie, nie przekraczając dziennej dawki  15 g, czyli 3 łyżeczek. Należy przy tym pamiętać, że żaden produkt nie jest w stanie zastąpić zdrowego trybu życia, aktywności fizycznej oraz zróżnicowanej, zdrowej diety. Może być za to ich doskonałym uzupełnieniem.



Wartości odżywcze nasion chia w 100 g (przybliżone):

Wartość energetyczna – 486 kcal
Węglowodany – 42,12 g
Błonnik – 34,4 g
Tłuszcz – 30,74 g
Białko ogółem – 16,54 g



Dodaj tutaj swoją ofertę >>>


Czytany 1134 razy Ostatnio zmieniany środa, 18 listopad 2015 19:35