Zdrowie

poniedziałek, 02 listopad 2015 14:35

Stres w życiu codziennym - przyjaciel, czy wróg?
Wyróżniony

Napisała
  • wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę
  • Wydrukuj
  • Email
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
stres stres mikegi ( www.pixabay.com )

Stres: jest naszym przyjacielem czy może wrogiem, z którym należy walczyć? Nie odnajdziemy jednoznacznej odpowiedzi. Pomaga przeżyć: było tak zarówno w czasach, kiedy ludzie polowali na dzikie zwierzęta, jak i dziś, gdy mierzą się z obowiązkami życia codziennego. To, czego możemy być pewni to fakt, że jego nadmiar jest szkodliwy dla naszego zdrowia. Powoduje migrenę, wrzody żołądka, problemy z kręgosłupem, nałogi czy depresję. Choć na co dzień naszym obowiązkiem w pracy czy w domu jest sprostanie wielu oczekiwaniom (czasem zbyt wygórowanym) to jednak większość z nas dobrze radzi sobie ze stresem.

Skąd się bierze stres psychiczny?

Od naszego postrzegania rzeczywistości. Niektórzy są przerażeni nowością, inni zaczynają się mobilizować. Wszystko, co się dzieje wokół nas, możemy odebrać jako wyzwanie lub zagrożenie. Jeśli znamy sytuację, wiemy jak postąpimy, powielając wcześniej wyuczony schemat. Gdy wydaje się nam obca, niespotykana, uruchomiamy myślenie: "Co ja teraz zrobię? Boję się, że gdy inni to zauważą, wyjdę na osobę mało kompetentną". Stosujemy różne działania łagodzące mające na celu oswojenie nowej sytuacji. Stres towarzyszy nam w każdej dziedzinie życia zarówno zawodowego, jak i osobistego. Odczuwamy go gdy tracimy bliską osobę (przez śmierć lub rozwód), pracę lub mając niskie zarobki, uniemożliwiające spełnianie marzeń, gdy zgubimy telefon, stoimy w korkach, nudzimy się w kolejce, nie zdamy ważnego egzaminu, widzimy owada, zachorujemy, czeka nas operacja i wiele innych. Im więcej posiadamy, tym bardziej stresujemy się możliwą utratą dóbr (np. domu, samochodu, laptopu) lub pracy, zwłaszcza u osób na stanowiskach kierowniczych i przyzwyczajonych do pewnego standardu życia. 

Formy walki ze stresem

To, w jaki sposób pomagamy sobie w stresujących sytuacjach zależy od okoliczności i strategii. Poprzez strategia emocjonalną (radzimy sobie poprzez emocje np. pocieszanie) lub zadaniową (skupiamy się na rozwiązywaniu problemów). Zazwyczaj zastosowanie mają obie. Czasem problem pochłania nas na tyle, że zmniejszają się negatywne emocje. Większość sytuacji jest odwracalnych- na większość wydarzeń mamy wpływ, więc możemy kontrolować emocje, które mu towarzyszą. Gdy problem wymaga czasu, nakładu pracy lub gdy jesteśmy zmuszeni przeczekać zły czas, górę biorą emocje. Pomóc mogą wtedy przyjaciele i rodzina. Najniebezpieczniejszą formą walki ze stresem jest alkoholizm, zażywanie narkotyków, nadużywanie leków, papierosów, seksoholizm, hazard, przejadanie się czy samookaleczenie. Takie działania sprawiają, że problemy się mnożą., bowiem główny wróg został uśpiony albo pokonany na krótki czas. Spirala się nakręca i osoba walcząca ze stresem wpędza się w nałogi, co powoduje wstyd i obwinianie się. 

Na kogo działa stres

Przeżywanie stresu w dużej mierze zależy od typu osobowości. Ludzie, o których możemy powiedzieć, że to urodzeni optymiści przeżywają go inaczej niżeli pesymiści. Niektórzy są z natury bardziej agresywni, nie znoszą mieć poczucia zmarnowanego czasu, są niecierpliwi do takiego stopnia, że potrafią być nie do wytrzymania. To często pracoholicy, choć nie dotyczy to wszystkich osób. Inni natomiast są opanowani, cierpliwi, pracują tyle, ile mogą, nie męczą się z powodu natłoku obowiązków - co nie oznacza, że nie czują stresu. W większym stopniu potrafią nad nim zapanować. Najlepszym lekarstwem na stres są regularne i umiarkowane ćwiczenia fizyczne, dostosowane do wieku, zdrowia i kondycji, dobre relacje z najbliższymi, pielęgnowanie swoich zainteresowań. Ważne jest również pogodzenie się z faktem, że skoro stresu nie wyeliminuję, to przynajmniej nie stanę się jego niewolnikiem.

 



Dodaj tutaj swoją ofertę >>>


Czytany 860 razy Ostatnio zmieniany środa, 11 listopad 2015 18:27
Edyta Stadnik

Dziennikarka, Recenzentka, Korektorka. Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Kocha rodzinę, kino, zwierzęta, przyrodę. Interesuje się psychologią społeczną, public relations, zdrowiem, dietami, ziołolecznictwem,  kinematografią, literaturą biograficzną, fotografią, modą. Nigdy nie rezygnuję ze swoich marzeń. 

Mój blog: 

http://myedista.blogspot.com