Biznes

czwartek, 12 listopad 2015 10:27

„Coraz bliżej Święta…” – czy kupujesz już prezenty on-line?

Napisała
  • wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę
  • Wydrukuj
  • Email
Oceń ten artykuł
(7 głosów)
prezenty świąteczne prezenty świąteczne Autor: Schwarzenarzisse/(CC0 1.0)

„Coraz bliżej Święta, coraz bliżej Święta” – słynny spot reklamowy jest już emitowany w telewizji. Nie sposób zauważyć więc, że Boże Narodzenie zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim gorączka przedświątecznych zakupów, m.in. prezentów. Wszyscy się zastanawiamy: co kupić? gdzie? kiedy? Najwięcej problemu sprawia jednak znalezienie na to wszystko czasu. Jest na to sposób – internet. Czy jednak zakupy on-line to dobry pomysł?

 


Nowoczesne technologie pozwalają nam zrobić zakupy szybko i wygodnie, siedząc przed ekranem komputera i jednym kliknięciem wybrać np. prezenty świąteczne. W wirtualnym sklepie kupują zarówno kobiety, jak i mężczyźni.

Zakupy on-line

Zakupy w Internecie cieszą się coraz większą popularnością, 46% Polaków przyznało, że przynajmniej raz robiło je on-line (źródło: E-commerce w Polsce w 2014). Kupujemy w sieci prawie wszystko, głównie zaś ubrania (ok. ¾ e-klientów). Często tez kupujemy w sieci prezenty świąteczne. Są to zazwyczaj kosmetyki, biżuteria, słodycze, a dla dzieci oczywiście zabawki i książki. Elektronika też jest „w modzie”, bo Mikołaj przynosi przecież tablety i telefony, które zrzeszają mnóstwo zwolenników wśród naszych pociech.
Prezenty kupujemy najczęściej za pośrednictwem laptopa i komputera stacjonarnego. Według badań ponad połowa e-klientów rozpoczyna zakupy na ekranie telefonu, kończy zaś na komputerze lub tablecie. Większość konsumentów czeka z zakupieniem prezentu do ostatniej chwili, najwięcej kupujemy w okresie od 14.-17. grudnia. Czy mamy wtedy gwarancję, że produkty zostaną dostarczone przed świętami i czy są rzeczywiście tańsze?

Szybko, tanio i wygodnie!

Siadając przed ekranem komputera, wybierając przedmiot, klikając np. „kup teraz” czy „koszyk” zaoszczędzamy wiele cennego czasu. Nie stoimy wtedy w kolejce, która w okresie przedświątecznym zazwyczaj jest długa. Poza tym zakupione przez nas przedmioty sprzedawca wyśle do naszego domu kurierem lub w inny dogodny dla klienta sposób dostawy. Na dodatek jak dobrze przejrzymy oferty różnych sklepów, wybrany przez nas prezent kupimy taniej niż w sklepie stacjonarnym. Szybko, tanio, wygodnie i o każdej porze konsument może kupić dosłownie wszystko – od ubrań, kosmetyków, książek, mebli, dodatków do wykończenia wnętrz po sprzęt komputerowy, AGD, a nawet … żywność.

Zdarza  się jednak, że...

Nie zawsze jednak wszystko idzie „jak po maśle”. Robiąc zakupy w sieci możemy napotkać różne trudności. W okresie przedświątecznym prezenty kupuje mnóstwo osób, więc złożone przez nas zamówienie może zostać zrealizowane w innym terminie niż byśmy chcieli. Należy przed dokonaniem zakupu zapytać sprzedawcę o termin dostawy, abyśmy nie musieli prezentu wręczać po świętach, co najgorzej zniosłyby dzieci.  Zdarza się też, że zakupiony przedmiot nie spełnia naszych oczekiwań, jest inny niż na zdjęciu albo po prostu nie podoba się nam. Co wtedy? Odsyłamy go do sklepu i… znowu czekamy.

A co z ceną produktów? Sklepy tuż przed świętami kuszą różnymi ofertami, promocjami, darmową dostawą itd. Czy rzeczywiście są to dobre okazje na kupno prezentu? Często zdarza się tak, że sklepy sprzedają przedmioty drożej niż w innych miesiącach. Sprzedawcy przypuszczają, że klienci będą w ostatniej chwili kupować prezenty i nie będą sprawdzać cen, skoro te są promocyjne. Warto więc zakupy świąteczne zrobić miesiąc wcześniej, wtedy naprawdę jest dużo promocji i wyprzedaży.


Zanim zrobimy zakupy w wirtualnym sklepie, należy wcześniej przeczytać opinie o nim oraz o firmie, która ma dostarczyć przesyłkę. Zdarza się, że opóźnienie dostarczenia przesyłki leży po stronie firmy kurierskiej. Poza tym zawsze trzeba sprawdzić przesyłkę w obecności kuriera, gdyż nie zawsze zakupiony przedmiot dociera do nas w jednym kawałku – tego niestety doświadczył niejeden klient. Trzeba więc spisać protokół, w innym przypadku nie będziemy mogli zgłosić reklamacji.
Jak widać zakupy on-line mają swoje plusy i minusy. Jednak większość mieszkańców naszego kraju wybiera zakupy w wirtualnym sklepie.

A może wolisz tradycyjne zakupy?

Według statystyk 54% Polaków nie zrobiło nigdy zakupów on-line, wybierając tradycyjne zakupy w sklepie stacjonarnym (E-commerce w Polsce w 2014). Jako powód podają m.in. to, że kupowany przedmiot mogą zobaczyć, dotknąć, a ubrania przymierzyć. Boją się, że produkt z internetu nie będzie taki, jak na zdjęciu, a podany rozmiar ubrań może nie zgadzać się z rzeczywistym. Niższa cena produktu też ich nie przekonuje, gdyż twierdzą, że w sklepach stacjonarnych są promocje, wyprzedaże i programy lojalnościowe. Ponadto, gdy kupiony przedmiot się nie spodoba, dochodzą koszty odesłania go do sprzedawcy. Konsumenci uważają również, że zakupy „na mieście”  z przyjaciółmi to dobry sposób na spędzenie czasu z bliskimi i oderwanie się od problemów dnia codziennego.
Są też osoby, które do sklepu idą sprawdzić produkt znaleziony w sieci, po czym wracają do domu i zamawiają on-line. Mają wtedy pewność, że produkt spełnia ich oczekiwania, a zakupiony w internecie, także te finansowe.

Bezpieczne zakupy

Żeby bezpiecznie korzystać z internetu, dokonywać płatności on-line, musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • Zakupy i płatności w sieci należy robić za pomocą swojego komputera, tabletu czy telefonu, a nie np. w kawiarence internetowej. Nie wiemy przecież, jakie oprogramowanie zostało zainstalowane czy skonfigurowane na innym komputerze.
  • Każdy komputer powinien mieć zainstalowany program antywirusowy.
  • Logując się do strony, za pomocą której są dokonywane płatności za zakupy, należy sprawdzić, czy adres zaczyna się od https i czy na ekranie znajduje się symbol kłódki. Jeśli nie – zrezygnuj z płatności.
  • Dobre hasło, często zmieniane i nieudostępniane innym osobom, pomoże zachować bezpieczeństwo w sieci.

 

Zakupy w wirtualnym sklepie znajdują coraz więcej zwolenników. Kupując przez internet mamy możliwość wybrania sklepu i asortymentu. Towar dostaniemy do domu, do pracy lub odbierzemy w paczkomacie. Czas, który stracilibyśmy na stanie w kolejce, możemy przeznaczyć na odpoczynek czy spotkania z rodziną i przyjaciółmi. Największą zaletą e-sklepu jest jednak to, że czynne są całą dobę. Święta coraz bliżej, nie czekaj do ostatniej chwili, pomyśl o prezentach już dziś!



Dodaj tutaj swoją ofertę >>>


Czytany 567 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 30 czerwiec 2016 09:11
Agnieszka Bożek

Dietetyk, redaktor tekstów publikowanych w czasopismach oraz na portalach internetowych. Miłośniczka zdrowego stylu życia. Prywatnie matka dwóch chłopców. W wolnym czasie czyta książki oraz jeździ na rowerze.

Więcej w tej kategorii: Świąteczne zakupy? Bądź czujny! »